PREMIERA: Figa - SNG Drama Ljubljana

27.11.2021

Na Velikem odru SNG Drama Ljubljana je bila slavnostna premiera drame Figa Gorana Vojnovića v režiji Luke Martina Škofa. Tretji v vrsti izjemno uspešnih in večkrat nagrajenih romanov Gorana Vojnovića obravnava širok razpon tem, ki ponujajo kompleksen vpogled v zgodovinske in družbene okoliščine življenja več generacij družine, razpršene po kulturno in politično prepišnem Balkanu. Avtori­­­ca dramatizacije je Simona Hamer, odrsko priredbo pa so ustvarili režiser Luka Martin Škof in igralci.

V uprizoritvi igrajo Benjamin Krnetić, Tina Vrbnjak, Pia Zemljič, Uroš Fürst, Janez Škof, Maja Sever, Boris Mihalj, Saša Mihelčič, Petra Govc, Vojko Zidar, Valter Dragan in Zvezdana Mlakar. Vloge v videoposnetkih so odigrali Saša Tabaković, Sabina Kogovšek, Eva Jesenovec in Vid Kozelj. Scenograf, snemalec, oblikovalec zvočne podobe in montažer videoposnetkov je bil Luka Martin Škof, dramaturginja Darja Dominkuš, scenograf, direktor fotografije, snemalec in montažer videoposnetkov Miha Knific, kostumografinja Urška Recer, avtor glasbe, izbora glasbe ter aranžmajev, korepetitor in oblikovalec zvočne podobe videoposnetkov Ivan Mijačević, oblikovalca svetlobe Metod Novak in Luka Martin Škof, lektorica Tatjana Stanič, svetovalec za bosanščino, srbščino in hrvaščino Benjamin Krnetić, snemalec in asistent oblikovalca videa Sandi Skok, snemalec Vid Kozelj in montažer Jan Lovše. 

V romanu in uprizoritvi Figa je rdeča nit in sprožilec zgodbe izguba. 33-letni osrednji junak in pripovedovalec Jadran Dizdar (Benjamin Krnetić) se ob nenadni smrti dedka Aleksandra (Janez Škof), za katero sumi, da je v resnici samomor, poda na pot raziskovanja družinske zgodovine. Ženeta ga želja in potreba po osmišljanju in prevrednotenju spominov ter lastne benigne sedanjosti. Figa tako skozi fragmentarno strukturo razgalja izbris Jadranovega očeta Safeta (Uroš Fürst) iz registra stalnega prebivalstva Slovenije, demenco babice Jane (Maja Sever) in Aleksandrovo (Janez Škof) spopadanje z izgubo žene, soočanje mame Vesne (Pia Zemljič) z moževim nenadnim odhodom, Jadranov (Benjamin Krnetić) konformizem in izgubljene ideale, Anjin (Tina Vrbnjak) privilegirani družinski pedigre in bivanjsko izgubljenost ... S ponovnim premišljanjem in dopolnjevanjem vrzeli Jadran v družinski spominski banki osvetljuje ravnanje svojih prednikov, poskuša razumeti njihovo ravnanje in strahove ter (prostovoljne) odhode ljudi, ki so mu ljubi.

Goran Vojnović Figo opiše kot zgodbo o več generacijah, o vojni in ljubezni, kot zgodbo, ki jo nekateri berejo zelo politično in razumejo tudi kot zgodbo o razpadu Jugoslavije. Avtor v Figi preizprašuje, kako različni časi vplivajo na nas in na naše najbolj intimne odnose. »Moje izkušnje z bralci so, da vsak v njej najde nekaj drugega, in zdi se mi, da bo to veljalo tudi za predstavo in da bo predstav toliko, kolikor je gledalcev. Mislim, da so bralci ravno v tem prepoznali kakovost romana, in menim, da bodo v tem tudi gledalci prepoznali vrednost gledališke predstave,« je svojo tretjo izkušnjo s prenosom literature na gledališki oder opisal Vojnović.

Figa je izjemno kompleksno delo z razvejano pripovedno strukturo. Časovni obseg romana sega od sedanjosti do obdobja pred drugo svetovno vojno in razpira teme, kot so: strah, beg, jeza, razočaranje, potreba po ljubezni, zvestoba, skrb za drugega, potreba po svobodi, strah pred ujetostjo. Režiserja Luko Martina Škofa je roman v veliki meri nagovoril tudi zato, ker je glavni junak predstavnik njegove generacije: z njegovimi eksistencialnimi problemi se lahko poistoveti in skozenj lahko posredno spregovori tudi sam. V odrski priredbi romana Luka Martin Škof in igralci raziskujejo, kako z zgodbami iracionalna čustva, ki so plod naših travm, osmišljamo na racionalen način in kako jih moramo povezovati, da z njimi ne ostanemo sami, saj »je ostati sam s takšnimi čustvi nekaj najbolj strašnega, zato jih radi preusmerimo drugam, največkrat na našega najbližjega, partnerja,« pravi Luka Martin Škof. Kot eno od pomembnih sporočil romana in uprizoritve izpostavi pomembnost vztrajanja v odnosu v času, ko vse bolj stremimo k samouresničevanju in samozadostnemu individualizmu.

Avtorica dramatizacije Simona Hamer kot drugo temo, ki poleg teme identitete in premisleka o preteklosti kroji zgodbo, izpostavi ljubezen. Ob tem doda, da  prav ljubezen lahko pomaga zaceliti globoke rane, ki jih čas ne more.

V ozadju vseh zgodb iz lastnega življenja in življenja sorodnikov, ki jih Jadran Dizdar priklicuje in obnavlja, je spraševanje o tem, koliko svojo usodo krojimo sami. »Koliko smo žrtve, ne le višje sile, zgodovine ali političnih razmer, ampak svojih lastnih strahov, predsodkov, šibkosti, trme, ponosa, lastne slepote? Zakaj s svojimi dejanji prizadenemo prav tiste, ki jih imamo najraje? Zakaj nezadržno hrepenimo po bližini in ljubezni, potem pa se počutimo ujete v njeni zahtevnosti, soočeni s spoznanjem, da je ljubezen 'lepa in strašna' obenem?« se v gledališkem listu uprizoritve sprašuje dramaturginja Darja Dominkuš.

27.11.2021 20:11:54 178321

27.11.2021 20:12:01 178294

27.11.2021 20:12:19 178230

27.11.2021 20:12:25 178304

27.11.2021 20:12:25 178315

27.11.2021 20:30:44 178280

27.11.2021 20:30:45 178301

27.11.2021 20:32:10 178285

27.11.2021 20:32:25 178281

27.11.2021 20:32:27 178238

27.11.2021 20:36:29 178252

27.11.2021 20:36:30 178316

27.11.2021 20:36:53 178272

27.11.2021 20:36:56 178244

27.11.2021 20:37:23 178287

27.11.2021 20:38:51 178284

27.11.2021 20:39:03 178320

27.11.2021 20:39:21 178309

27.11.2021 20:41:14 178328

27.11.2021 20:41:32 178229

27.11.2021 20:41:51 178295

27.11.2021 20:42:55 178237

27.11.2021 20:43:37 178227

27.11.2021 20:44:21 178231

27.11.2021 20:44:22 178269

27.11.2021 20:44:56 178242

27.11.2021 20:48:10 178266

27.11.2021 20:48:12 178248

27.11.2021 20:49:12 178282

27.11.2021 20:49:47 178274

27.11.2021 20:49:57 178302

27.11.2021 20:50:19 178246

27.11.2021 20:51:36 178325

27.11.2021 20:51:37 178318

27.11.2021 20:53:13 178236

27.11.2021 20:55:16 178247

27.11.2021 20:55:57 178255

27.11.2021 20:55:58 178228

27.11.2021 20:57:01 178290

27.11.2021 20:57:03 178289

27.11.2021 20:57:39 178260

27.11.2021 23:00:15 178235

27.11.2021 23:00:34 178267

27.11.2021 23:01:07 178257

27.11.2021 23:01:19 178264

28.11.2021 00:17:11 178310

28.11.2021 00:17:27 178297

28.11.2021 00:17:48 178240

28.11.2021 00:19:15 178288

28.11.2021 00:19:16 178293

28.11.2021 00:24:54 178324

28.11.2021 00:25:15 178234

28.11.2021 00:32:16 178291

28.11.2021 00:32:26 178273

28.11.2021 00:32:58 178261

28.11.2021 00:33:00 178259

28.11.2021 00:33:45 178323

28.11.2021 00:34:24 178243

28.11.2021 00:34:27 178245

28.11.2021 00:34:42 178292

28.11.2021 00:35:39 178241

28.11.2021 00:35:48 178296

28.11.2021 00:36:07 178233

28.11.2021 00:36:18 178306

28.11.2021 00:36:28 178275

28.11.2021 00:36:39 178327

28.11.2021 00:36:46 178263

28.11.2021 00:36:56 178283

28.11.2021 00:36:57 178254

28.11.2021 00:37:33 178256

28.11.2021 00:37:34 178329

28.11.2021 00:38:27 178232

28.11.2021 00:39:21 178314

28.11.2021 00:40:25 178262

28.11.2021 00:40:27 178326

28.11.2021 00:40:34 178312

28.11.2021 00:40:47 178307

28.11.2021 00:41:04 178268

28.11.2021 00:41:06 178300

28.11.2021 00:41:09 178239

28.11.2021 00:41:14 178251

28.11.2021 00:41:27 178317

28.11.2021 00:41:42 178253

28.11.2021 00:42:03 178265

28.11.2021 00:42:04 178298

28.11.2021 00:42:30 178308

28.11.2021 00:42:57 178311

28.11.2021 00:43:13 178271

28.11.2021 00:43:46 178313

28.11.2021 00:43:53 178277

28.11.2021 00:45:25 178279

28.11.2021 00:45:27 178226

28.11.2021 00:45:27 178286

28.11.2021 00:45:31 178299

28.11.2021 00:45:38 178322

28.11.2021 00:46:15 178278

28.11.2021 00:46:59 178276

28.11.2021 00:47:27 178303

28.11.2021 00:47:47 178250

28.11.2021 00:47:47 178258

28.11.2021 00:48:10 178305

28.11.2021 00:48:11 178270

28.11.2021 00:48:30 178249

28.11.2021 00:48:52 178319